Skip to content

Als werkgever en leidinggevende is het belangrijk om alert te zijn op stresssignalen bij werknemers. Werknemers die stress ervaren kunnen namelijk een negatieve invloed ondervinden op hun werkprestaties, betrokkenheid en motivatie. Als werkgever of leidinggevende kun je stress bij werknemers herkennen aan de hand van enkele stresssignalen, zoals:

Veel kortdurend verzuim. Denk daarbij ook aan te laat komen of eerder weggaan.

Verminderde prestaties. Een chaotische werkwijze of juist doorschieten in overmatige structuur.

Gedragsveranderingen. Werknemers die gestrest zijn, kunnen veranderingen in hun gedrag vertonen, zoals prikkelbaarheid, vermoeidheid, minder nauwkeurigheid en een korter lontje dan normaal.

Fysieke en psychische klachten. Hoofdpijn, rugpijn, of maagklachten kunnen fysieke signalen van stress zijn.

Verlies van zelfvertrouwen. Bij een hoge mate van stress is het moeilijk om te concentreren, helder te denken en effectief te functioneren. Dit kan leiden tot gevoelens van hulpeloosheid, onbekwaamheid en hierdoor verminderd zelfvertrouwen.

Door als werknemer en/of leidinggevende alert te zijn op stress bij werknemers en hen te ondersteunen bij het beheersen ervan, kan de organisatie de gezondheid, het welzijn en de prestaties van de werknemers verbeteren. Als werkgever kun je een open en ondersteunende werkomgeving creëren, waar medewerkers zich comfortabel voelen om stresssignalen aan te kaarten en om hulp te vragen. Het is ook belangrijk om stresspreventieprogramma’s aan te bieden, zoals stressmanagementtraining en werklastbeheersing. Ben je geïnteresseerd in meer informatie over hoe je kunt omgaan met stress bij je werknemers? Kijk dan zeker naar onze burn-out preventie trainingen.

Door: redactie Symbus, 20 februari 2023

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Blijf op de hoogte met Symbus nieuws.

Back To Top