Skip to content

Werkstress is een uitdaging die zowel werknemers als werkgevers aangaat. Het is essentieel om bewust te zijn van onze verantwoordelijkheden en de vele mogelijkheden die er zijn om een gebalanceerd leven te leiden.

Hoe ga je dan met werkstress om?

Iedereen weet wel dat stress niet goed voor je is, je er vervelende klachten van kunt krijgen en je minder goed door functioneert. Niet iedereen is zich ervan doordrongen dat de kleine kwaaltjes die je mogelijk ervaart te maken kunnen hebben met werkstress, laat staan hoe ze met werkstress om moeten gaan.

Er zijn natuurlijk vele tips en trics over dit thema te vinden. In dit blog delen wij 7 tips over hoe je met werkstress om kan gaan.

1. Herken de symptomen

Dit is nog niet zo eenvoudig. Als je je er niet bewust van bent vallen symptomen je ook niet op. Bovendien is het vrij normaal als je af en toe stress ervaart. Een gezonde werkdruk kan je juist helpen om beter te presteren. Maar wanneer de stress langdurig van aard is dan kun je daar vervelende lichamelijke en psychische klachten van krijgen.

Het is dus belangrijk jouw signalen op tijd te herkennen. En die signalen zijn eigenlijk rode vlaggetjes die jou erop willen wijzen dat je niet goed voor jezelf zorgt. Rode vlaggetjes kunnen zijn: ervaren van onrust, moeheid, concentratieproblemen, hoofdpijn, nekpijn, minder productief zijn etc. Wees je bewust van jouw rode vlaggetjes.

2. Breng alles in beeld

Als je je signalen gaat herkennen is het goed om overzicht te gaan creëren. Waar houd ik me mee bezig, wat staat er op de planning, wat moet ik doen, waar pieker ik over, waar leg ik mijn focus op en heb ik er invloed op? Als je overzicht hebt, heb je meer controle over hetgeen je doet. Het zorgt in ieder geval voor meer orde en structuur in je hoofd. En je wordt meer bewust van je eigen handelen, waardoor je wellicht op bepaalde gebieden hulp kunt inschakelen.

3. Bepaal waar je invloed op hebt

Je kunt je enorm druk maken om alle dingen die je moet doen of die je denkt te moeten doen. De vraag is of dit werkelijk zo is? Heb je echt invloed op al die dingen waar je je druk om maakt of liggen die buiten je cirkel van invloed. Je hebt op veel dingen invloed maar op heel veel dingen ook niet. En het is niet helpend als je je druk maakt om die dingen die buiten je cirkel van invloed liggen. Dat kost je alleen maar energie en levert je niets op. Focus dus op de dingen waar je wel invloed op hebt.

4. Vermijd negatieve afleiding

Als je je gestrest voelt doe je verstandig aan om je minder bloot te stellen aan negatieve berichtgevingen en of het gebruik van social media. Je verliest je kostbare tijd en het helpt je niet om je rustiger te voelen of je werk af te krijgen. Zoek binnen je huidige situatie naar mogelijkheden om zo min mogelijk te worden afgeleid van je bezigheden zodat je jouw aandacht kunt besteden aan dat wat jou dient.

5. Kom in beweging

Door je druk te maken over veel zaken kom je makkelijk vast te zitten in belemmerende gedachten. Je gaat erover piekeren en kunt het niet meer van je af zetten. Wat ontzettend kan helpen is om je lichaam in beweging te zetten, bijvoorbeeld door extra te gaan sporten of wandelingen te maken. Door beweging maakt je lichaam namelijk endorfine aan en dit voorkomt de aanmaakt van het stresshormoon cortisol. Move your body!

6. Deel je gedachten

Iedereen maakt zich wel eens zorgen of ervaart stress. Soms voel je je hier wel alleen in, wat het moeilijk maakt om erover te praten. Wat dan kan helpen is om eerst jouw gedachten op te gaan schrijven voor jezelf.  Dat kan veel helderheid brengen; je schrijft letterlijk de piekergedachten uit je hoofd. Een vast pieker halfuur per dag kan je hierbij helpen! Kies een vast moment uit op de dag wanneer jij al jouw piekergedachten mag opschrijven en er aan toe mag geven. Daarna verscheur jij jouw papier en is het voor dat moment klaar. Wanneer jij die  dag toch weer gaat piekeren zeg je tegen jezelf: ‘Niet nu, morgen ben je weer aan de beurt.’

De volgende uitdaging is om erover te gaan praten met anderen. Wanneer je deze stap zet zal je merken dat er een enorme last van je schouders afvalt. Alsof er weer beweging kan komen in jouw eigen vastgezette energie. Bovendien ontdek je dat jij echt niet de enige bent die hiermee worstelt. Blijf er dus niet mee lopen maar ga het delen of zoek hulp.

7. Neem de regie

Als je de rode vlaggetjes ziet wapperen, wees dan alert. Ze willen je iets duidelijk maken. Zorg dus goed voor jezelf, niet alleen proactief door gezonde voeding, beweging, slaap etc. maar ook op het moment als je de rode vlaggetjes tevoorschijn ziet komen. Luister naar je lichaam en neem de regie in eigen hand. Anderen weten niet wat jij voelt of wat goed voor je is. Alleen jij weet wat goed voor je is en alleen jij kan daarin keuzes voor jezelf maken.

Nog even de 7 tips op een rij:

  1. Herken de symptomen
  2. Breng in beeld
  3. Waar heb je invloed op
  4. Geen negatieve afleiding
  5. Kom in beweging
  6. Deel het
  7. Neem de regie

Welkte tip kun jij aan het rijtje toevoegen?

Door: redactie Symbus, 14 november 2023

Blijf op de hoogte met Symbus nieuws.

Back To Top