skip to Main Content

Tips voor het voorkomen van een middagdip

Iedereen heeft er wel eens last van: een middagdip. Erg vervelend en vooral als je nog een hoop taken op je to-do list hebt staan. Voorkomen is beter dan genezen, dus wij geven je graag een aantal tips hoe je een middagdip kunt vermijden!

1. Een goed ontbijt
Zorg ervoor dat je jouw dag begint met een stevig ontbijt! Niets is beter dan een goed begin vol energie, koolhydraten en proteïnen.

Let wel op met snelle koolhydraten (zoals wit brood, suiker, etc.) want hiervan ontvang je maar voor korte duur energie. Daarnaast worden snelle koolhydraten omgezet in glucose waardoor je bloedsuikerspiegel stijgt en je een ‘suikerdip’ krijgt.

2. Voldoende beweging
Maak een wandeling in je pauze en dan bij voorkeur in de buitenlucht om gelijk wat vitamime D op te pikken! Wandelen is de bewezen manier om je energie en productiviteit te hervinden.

3. Vergeet niet te drinken
Zet een flesje op je bureau, die je steeds opnieuw kunt vullen, om ervoor te zorgen dat je voldoende drinkt. Te weinig drinken kan er namelijk voor zorgen dat je jezelf moe voelt, hoofdpijn krijgt en humeurig voelt.

4. Regelmatig een tussendoortje nemen
Door om de paar uur wat te eten, zorg je voor een stabiele bloedsuikerspiegel en behoud je jouw energie. Je kunt het jezelf ook nog makkelijk maken door een fruitschaal op het werk neer te zetten. Zo heb je altijd een gezond tussendoortje bij de hand!

5. Slaap voldoende
Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je reactiesnelheid vertraagd en je eerder fouten maakt. De vermoeidheid van te weinig slaap slaat ook vaak toe op momenten dat je al wat minder energie hebt. Zorg er daarom voor dat je elke nacht tussen de 7 tot 9 uur slaapt.

Bonus tip:
Probeer de Promodoro-techniek eens uit voor de ideale productiviteit-pauzebalans! Bij deze techniek schrijf je op welke taken je gedaan wilt hebben, zet je de timer op 25 minuten en neem je daarna een korte pauze. Hiermee zorg je ervoor dat je scherp blijft en effectiever met je tijd omgaat.

Back To Top