Functionerings- en ontwikkelgesprekken
Onze opleiding verbetert de kwaliteit van functionerings- en ontwikkelgesprekken tussen leidinggevenden en werknemers en bevordert hiermee groei en motivatie. Leer hoe je met effectieve communicatie de werknemers intrinsiek motiveert en bouw succesvolle gesprekken op. Optionele coaching zorgt voor een duurzame verandering.
Opleiding
Functionerings- en ontwikkelgesprekken
Plaats en data:
Onze cursussen worden verzorgd op locaties in en/of rondom Doetinchem.
- 23-08-2023 / 06-09-2023
- 23-11-2023 / 06-12-2023
- 04-03-2024 / 18-03-2024
- 08-05-2024 / 23-05-2024
€ 1.295,- ex. BTW
Inclusief lesmateriaal, persoonlijke profiel analyse, lunch en hoge toegevoegde waarde.
Doe kennis op die morgen ingezet kan worden.
Voordat de training start ontvang je een uitnodiging voor het invullen van een zogenaamde persoonlijke profielanalyse (feedback versie) . Dit geeft inzichten over jouw persoonlijk voorkeursgedrag en wat dit betekent bij het voeren van ontwikkel- en functioneringsgesprekken.
Het is belangrijk om het doel van een functionerings- en ontwikkelgesprek helder te hebben zodat het gesprek effectief verloopt. Een duidelijk doel zorgt ervoor dat de leidinggevende en werknemer weten wat er besproken wordt en wat van hen wordt verwacht. Hierdoor kan het gesprek zich concentreren op de belangrijkste prestatie- en ontwikkelingspunten, en kunnen er concrete afspraken worden gemaakt om de ontwikkeldoelen te bereiken.
Deze techniek haalt de intrinsieke motivatie van werknemers naar boven. Daarmee versterk je de bereidheid tot gedragsverandering. Zo stimuleer je werknemers bijvoorbeeld om zich anders op te stellen op de werkvloer, of om een andere manier van werken te aanvaarden. Motiverende gespreksvoering zorgt ervoor dat werknemers het belang van verandering inzien.
Het creëren van openheid en vertrouwen is belangrijk bij het voeren van een functionerings- en ontwikkelgesprek,. Dit creëert een veilige omgeving waarin werknemers zich vrij voelen om hun prestaties en ontwikkelingsbehoeften te bespreken. Zonder openheid en vertrouwen kunnen werknemers terughoudend zijn en kunnen belangrijke kwesties onbesproken blijven. In de training bespreken we wat nodig is voor het opbouwen en vasthouden van vertrouwen.
Je leert in de training hoe je thema’s over inzetbaarheid en ontwikkeling van jouw werknemers integreert in jouw gesprekken. Het gaat om thema’s op het vlak van:
- Vakkennis en vaardigheden
- Gezondheid
- Motivatie
- Werk-privé balans
- Persoonlijk leiderschap
- Huidig en toekomstig functioneren en de eventuele belemmerende factoren
De kracht van de juiste gespreksvaardigheden is enorm. Bij de juiste inzet kan het de-escalerend, stimulerend en prestatie verhogend werken. Maar het kan bij een verkeerde inzet de oorzaak zijn van escalatie en demotivatie. Met onze training helpen wij jou aan de hand van theorie en praktijk om zoveel mogelijk rendement uit jouw gesprekken te halen.
Verschillende gespreksmodellen en technieken
Elk gesprek staat op zichzelf en afhankelijk van het doel kun je verschillende technieken inzetten. Verschillende technieken zoals OEN en LSD komen in deze training aan bod.
Fases in het gesprek
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde ‘kop – romp – staart’ structuur: een begin, een kern en een einde. We leggen je uit hoe deze structuur is opgebouwd en welke voordelen dit jou biedt.
Aanspreken versus bespreken
Wanneer we in de rol van leidinggevende een gesprek met een medewerker willen voeren om te duiden dat iets niet is goed gegaan willen we diegene er vaak op aanspreken. In plaats van aanspreken helpt het dan vaker om de situatie te bespreken. Op welke wijze dit het beste kan leer je tijdens deze training.
Luisteren
Gesprekken voeren gaat zeker niet alleen over je boodschap goed overbrengen. Je vermogen om actief te luisteren en te interpreteren wat de ander zegt, is minstens zo belangrijk.
Slechtnieuwsgesprek
Een slecht nieuwsgesprek voeren betekent dat je een bericht moeten overbrengen dat voor de ontvanger een negatieve betekenis heeft. Structuur in de opzet van een slecht nieuwsgesprek geeft houvast om de inhoud goed over te brengen en aandacht te geven aan de ontvanger.
Conflicthantering / omgaan met bezwaren
Als leidinggevende krijg je regelmatig te maken met conflicten en bezwaren. We leggen uit op welke wijze je dit kunt aanpakken om het beste resultaat te realiseren.
Om het maximale rendement uit de training te halen bieden wij de optie om aansluitend op de training een coachingstraject te volgen bij de trainer. Jij wordt o.a gecoacht in de toepasbaarheid van de kennis in de praktijk. Waar loop je tegen aan? Waar worstel je zelf mee? Etc. Daarnaast kun je altijd met onze coach contact opnemen voor advies en ondersteuning.
Heb je vragen over deze opleiding?
Meer informatie over onze opleiding 'Functionerings- en ontwikkelgesprekken'
Functionerings- en ontwikkelgesprekken bieden zowel de organisatie als werknemers vele voordelen. Deze gesprekken bieden een gestructureerde manier om prestaties en doelen te bespreken, feedback te geven en te ontvangen, en de ontwikkeling van de werknemer te stimuleren. Door met regelmaat gesprekken te voeren kunnen werknemers hun prestaties verbeteren en hun vaardigheden en competenties ontwikkelen. Dit draagt uiteindelijk bij aan de groei van de organisatie. Daarnaast helpen functionerings- en ontwikkelgesprekken bij het oplossen van eventuele problemen op de werkvloer en draagt het bij aan het verhogen van de motivatie en betrokkenheid van werknemers. Ook dragen de gesprekken bij aan een open en transparante bedrijfscultuur. Kortom, functionerings- en ontwikkelgesprekken zijn essentieel voor het bevorderen van de groei en ontwikkeling van zowel de organisatie als de werknemers. Veel functionerings- en ontwikkelgesprekken worden door werknemers echter als minder positief ervaren wat kan leiden tot een verminderde motivatie. Onze training is ontworpen om deze gesprekken juist wel succesvol te maken.
Combinatie met coaching zorgt voor een duurzame verandering en ondersteuning.
Om het maximale rendement uit de training te halen bieden wij de optie om aansluitend op de training een coaching traject te volgen bij de trainer. Jij wordt o.a. gecoacht in de toepasbaarheid van de kennis in de praktijk. Waar loop je tegen aan.? Waar worstel je zelf mee? Etc. Daarnaast kun je altijd met onze coach contact opnemen voor advies en ondersteuning.
Voor wie is de opleiding interessant?
De training is ontworpen voor leidinggevenden, HR-managers en medewerkers die functionerings- en beoordelingsgesprekken op een constructieve en inspirerende manier willen voeren.
Doelstelling van de training
Het hoofddoel van de training “Functionerings- en ontwikkelgesprekken ”is dat de gesprekken die gaan volgen gaan leiden tot meer betrokkenheid en motivatie van de werknemers.
- Je leert hoe je open communicatie en betrokkenheid stimuleert
- Je leert hoe je intrinsieke motivatie stimuleert bij jouw werknemers zodat zij hun doelen gaan bereiken
- Je leert hoe je duidelijke verwachtingen en visies voor de toekomst geeft
- Je leert een gesprek effectief op te bouwen
- Je leert het belang van actief luisteren
- Je krijgt inzicht in de verschillende gespreksmodellen- en vaardigheden
- Je leert hoe je de thema’s voor duurzame ontwikkeling en inzetbaarheid integreert in je aanpak
Opleidingsduur
De training duurt 2 dagen. De lesdag duurt van 09:30 uur tot ongeveer 16:00 uur.
Cursuslocatie
Onze cursussen worden verzorgd op locaties in en/of rondom Doetinchem.
Gewenste voorkennis en denkniveau
Er worden geen specifieke eisen gesteld aan de voorkennis. De opleiding is op MBO+/Hbo-niveau.
Studiebelasting
De studiebelasting beperkt zich tot het volgen van de opleiding en enkele praktische oefeningen voor op het werk.
Prijs
De investering voor deze opleiding bedraagt € 1.295,- Dit is inclusief lesmateriaal, persoonlijke profiel analyse, lunch, exclusief BTW.
De docenten
De training wordt verzorgd door docenten die een zeer ruime praktische ervaring hebben op het vlak van “Soft skills management” en gesprekstechnieken.