Ga naar hoofdinhoud

‘Ziekteverzuim op hoogste niveau in twintig jaar tijd’, las ik recent in de krant. In 2022 is het ziekteverzuim gestegen tot boven de 5 procent*. Het gaat hierbij vooral om werk gerelateerde psychische klachten. Doordat dit vaak gepaard gaat met langdurig verzuim, dreigt dit percentage alleen maar verder op te lopen. Immers, de medewerkers die nog wel werken, zullen een tandje bij moeten zetten om het werk gedaan te krijgen. Deze vorm van werkdruk kan weer leiden tot langdurige werkstress met uitval tot gevolg.

Tijd dus voor actie om deze dreigende burn-out golf te reduceren. Ik roep dan ook werkgevers en werknemers op om meer aandacht te besteden aan preventie. Ik benadruk bewust de betrokkenheid van zowel werkgevers als werknemers. Beide partijen hebben namelijk invloed en belang bij het aanpakken van dit probleem. Maar hoe doen we dat? Aan welke knoppen kunnen we draaien?

Dat hangt af van de organisatie, de situatie en de persoon. Wat veroorzaakt bijvoorbeeld te veel stress bij een medewerker? Kan dit te wijten zijn aan:

  • De heersende bedrijfscultuur?
  • Een verstoorde werk-privébalans?
  • Onvoldoende autonomie?
  • Problemen in de werkrelatie met leidinggevenden of collega’s?
  • De (stressgevoelige) persoonlijkheid?
  • Gebrek aan regelmogelijkheden?
  • Onvoldoende kwalificaties voor de functie?
  • Het verrichten van werk dat eigenlijk niet bij iemand past?

 En zo kunnen we nog wel even doorgaan!

Vaak is het een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat de balans tussen draagkracht en draaglast gedurende lange tijd ontbreekt. Dit betekent dat iemand onvoldoende energie kan ‘bijtanken’. Uiteindelijk leidt dit tot overspannenheid of, nog erger, een burn-out.

Voordat je verschillende acties onderneemt, is het belangrijk om eerst het gesprek aan te gaan. Als werkgever kun je het gesprek aangaan wanneer je merkt dat iemand veranderingen vertoont in zijn of haar werkgedrag en je je zorgen maakt. Als je geen signalen ziet, kun je altijd uit interesse vragen hoe het gaat en of er dingen zijn waar hij/zij tegenaan loopt. Het is van essentieel belang dat er een basis van vertrouwen is en dat je samen iets doet met de uitkomsten van het gesprek. Ook als medewerker kun je het gesprek aangaan. Geef aan wat de balans verstoort en hoe dit mogelijk verbeterd kan worden. Bespreek je zorgen en waar je last van hebt. Indien nodig, geef openheid over je thuissituatie en wat je nodig hebt om met plezier en goede prestaties te kunnen blijven werken. Een open gesprek is de sleutel tot het vinden van de juiste maatregelen! Samen onderzoek je aan welke knoppen gedraaid kan worden om gezond, effectief en met plezier te blijven werken.

Laten we dus samen de verantwoordelijkheid nemen om werk gerelateerde stress en het risico op burn-out te verminderen. Werkgevers en werknemers moeten actief samenwerken en de nodige preventieve maatregelen nemen. Of het nu gaat om het creëren van een positieve bedrijfscultuur, het bevorderen van een gezonde werk-privébalans, het stimuleren van autonomie of het verbeteren van de communicatie binnen het team, elke inspanning telt. Door te investeren in het welzijn van medewerkers kunnen we de dreigende burn-outgolf afremmen en een gezonde en productieve werkomgeving creëren waarin iedereen tot zijn recht kan komen.

Door: Karin Bolder/redactie Symbus, 15 juni 2023

*bron: trendrapport over ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid / Nationale-Nederlanden 

Back To Top